Przedsiębiorco, czy Twoja firma przestrzega przepisów dotyczących opakowań i plastiku jednorazowego?
Jeśli działasz w branży gastronomicznej, handlowej (stacjonarnej lub e-commerce), produkcyjnej lub importujesz eksportujesz i towary w opakowaniach, nowe regulacje SUP i BDO bezpośrednio Cię dotyczą!
Brak znajomości obowiązków związanych z rejestracją, raportowaniem czy opłatami może skutkować wysokimi karami finansowymi i utrudnieniami w sprzedaży, także jeśli wprowadzasz produkty na rynek zagraniczny lub sprowadzasz je z innych krajów.
Zapraszamy na szkolenie, podczas którego dowiesz się m.in.:
- Jakie obowiązki mają firmy wprowadzające opakowania i produkty jednorazowe do obrotu,
- Jak poprawnie rejestrować się w BDO i uniknąć kar,
- Jakie opłaty (w tym recyklingowe i producenckie) dotyczą Twojej działalności,
- Jak zgodnie z prawem sprzedawać produkty w opakowaniach na terenie UE i importować.



27 marca 2025
9:15 – 12:30
Inkubator Przedsiębiorczości, ul. Częstochowska 25, Kalisz
Nie ryzykuj problemów prawnych i finansowych – zadbaj o zgodność z przepisami i zabezpiecz swoją działalność! Zapisz się już dziś.
Szkolenie będzie wartościowe dla:
- prowadzących jednostki handlu detalicznego, hurtowego, w tym sprzedających przez internet
- jednostek gastronomicznych i sprzedających za pomocą automatów vendingowych
- producentów, dystrybutorów i importerów opakowań
- producentów produktów w opakowaniach i ich importerów
- hurtowni produktów i opakowań
- branży HORECA, restauracji, barów, sprzedających żywność na wynos
- specjalistów ds. ochrony środowiska
- osób zajmujących się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzających sprawozdania środowiskowe
- wszystkich osób zainteresowanych omawianą podczas szkolenia tematyką
Plan szkolenia:
- Omówienie zasad i obowiązków związanych z:
• opakowaniami,
• SUP (Single Use Plastic),
• jednorazowymi reklamówkami, w kontekście systemu BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz oGospodarce Odpadami).
- Wprowadzenie do tematyki BDO i proces rejestracji
• Definicja i cel BDO.
• Obowiązek rejestracji w BDO dla działalności gastronomicznej i handlowej (sklepów internetowych i stacjonarnych).
• Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) w kontekście opakowań jednorazowych.
• Moduły systemu BDO –zakres i funkcjonalności.
• Różnica między użytkownikiem głównym a podrzędnym.
• Wniosek rejestracyjny / aktualizacyjny –wymagane dokumenty i opłaty.
• Podział na odpowiednie działy i tabele w rejestrze BDO–w kontekście obowiązków związanych z opakowaniami, SUP i reklamówkami.
- Jednorazowe plastiki (SUP) –regulacje i obowiązki
• Produkty objęte regulacjami SUP (kubki, pojemniki na żywność itp.).
• Opłaty związane z produktami SUP (opłata konsumencka, opłata producencka, opłata na kampanie edukacyjne).
• Alternatywne opakowania –obowiązek zapewnienia ich dostępności od 1 lipca 2024 r.
Podział na role:
• Wprowadzający SUP do obrotu – produkcja, import, nabycie wewnątrzwspólnotowe, obowiązki związane z raportowaniem i ewidencją.
• Udostępniający SUP – punkty handlowe i gastronomiczne, sprzedaż produktów SUP, opłaty konsumenckie i ich odprowadzanie do urzędu marszałkowskiego.
• Interpretacje indywidulane –co to jest i do czego może być wykf0f0f0orzystane
- Opakowania –obowiązki przedsiębiorców:
• Obowiązki wynikające z wprowadzania opakowań.
• Definicja i klasyfikacja opakowań (jednostkowe, zbiorcze, transportowe, jednorazowe, wielokrotnego użytku).
• Import i eksport produktów w opakowaniach.
• Opłaty wynikające z wprowadzania opakowań (omówienie, sposoby rozliczenia).
• Sprawozdawczość –obowiązek składania raportów do urzędu marszałkowskiego.
- Reklamówki –obowiązki przedsiębiorców:
• Opłata recyklingowa –zasady pobierania i odprowadzania.
• Obowiązki dla jednostek handlowych oferujących reklamówki.
- Pytania i dyskusja.
Szkolenie poprowadzi:
Zuzanna Kamińska – ekspert w dziedzinie gospodarki odpadami z wieloletnim doświadczeniem praktycznym. Magister inżynier Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Posiada zarówno wiedzę teoretyczną, jak i umiejętności praktyczne w zarządzaniu ochroną środowiska w przedsiębiorstwie.
Karierę rozpoczęła się w dużym zakładzie zagospodarowania odpadów, gdzie zdobyła szeroką wiedzę na temat procesów technologicznych. Jej zakres działań obejmuje zarządzanie projektami optymalizacji procesów gospodarki odpadami i wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań.
Jako pasjonatka dbania o ekologię, Zuzanna angażuje się w zrównoważony rozwój i pomaga innym w efektywnym zarządzaniu aspektami środowiskowymi.

Dla kogo
Udział w szkoleniu mogą wziąć przedsiębiorcy i pracownicy firm zlokalizowanych w województwie Wielkopolskim, mające status MŚP.
Z jednego przedsiębiorstwa mogą wziąć udział w szkoleniu maksymalnie dwie osoby.
Udział w wydarzeniu jest BEZPŁATNY. Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu jest przesłanie formularza zgłoszeniowego:
Do zobaczenia!
Organizatorem wydarzenia jest Enterprise Europe Network – międzynarodowa sieć organizacji wspierania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Więcej o projekcie TUTAJ
